Analiza szkolnego wskaźnika Edukacyjnej Wartości Dodanej
W grudniu 2015r. Instytut Badań Edukacyjnych opublikował na swojej stronie ewaluacyjne wskaźniki egzaminacyjne EWD dla szkół ponadgimnazjalnych. Wskaźniki te powstały na podstawie zdawanych w szkole w latach 2013 – 2015 egzaminów maturalnych.
Warto nadmienić, że Edukacyjna Wartość Dodana jest miarą postępu poczynionego przez uczniów podczas nauki w danej szkole i mierzy wkład szkoły w wyniki
nauczania.
Możemy ją stosować, bo wykorzystujemy dwa pomiary osiągnięć szkolnych
- na początku nauki w danej szkole (egzamin gimnazjalny jako miara na wejściu)
- oraz na jej zakończeniu (egzamin maturalny jako miara na wyjściu)
Położenie szkoły przedstawiono w dwuwymiarowym układzie współrzędnych za pomocą elipsy.
Przedmioty humanistyczne
W tegorocznej analizie uwzględniono wyniki 359 zdających. Pod uwagę wzięto wyniki egzaminu maturalnego z następujących przedmiotów:
Przedmiot |
Łącznie |
Poziom rozszerzony |
j. polski |
359 |
45 |
historia |
21 |
8 |
WOS |
44 |
22 |
Z poniżej przedstawionego wykresu dla naszego liceum możemy odczytać, że przeciętny wynik maturzysty z przedmiotów humanistycznych jest o prawie 5 punktów
wyższy niż średnia krajowa dla tego typu szkół.
Wskaźnik EWD też jest dość wysoki i wynosi nieco ponad 3 punkty. Oznacza to, że w porównaniu z liczbą punktów z egzaminu gimnazjalnego,
absolwenci liceumuzyskali na maturze średnio o 3 punkty więcej. Zatem przyrost wiedzy uczniów LO jest znaczący.
Przedmioty matematyczno-przyrodnicze
W tej części egzaminu uwzględniono wyniki 358 zdających. Pod uwagę wzięto wyniki egzaminu maturalnego z następujących przedmiotów:
Przedmiot |
Łącznie |
Poziom rozszerzony |
matematyka |
358 |
119 |
biologia |
84 |
61 |
chemia |
35 |
30 |
fizyka |
51 |
40 |
geografia |
106 |
53 |
informatyka |
1 |
1 |
Z poniżej przedstawionego wykresu dla części matematyczno-przyrodniczej możemy odczytać, że przeciętny wynik maturzysty z przedmiotów
matematyczno-przyrodniczych jest o 4 punkty wyższy niż średnia krajowa dla liceów ogólnokształcących.
Wskaźnik EWD też jest dość wysoki i wynosi nieco ponad 3 punkty. Oznacza to, że w porównaniu z liczbą punktów z egzaminu gimnazjalnego,
absolwenci naszego liceumuzyskali na maturze średnio o 3 punkty więcej. Potencjał uczniów nie został zmarnowany.
Wnioski końcowe:
Dodatnia wartość Edukacyjnej Wartości Dodanej wskazuje na ponadprzeciętną w skali kraju efektywność nauczania. Liceum Ogólnokształcące w Nowym Dworze Mazowieckim należy do elitarnego grona szkół sukcesu.
Źródło: http://www.ewd.edu.pl