Liceum Ogólnokształcące
im. Wojska Polskiego

W NOWYM DWORZE MAZOWIECKIM

W dniach 30.03-5.04.2014r w Ankarze, w stolicy Turcji miało miejsce V Spotkanie partnerów projektu Comenius OSCAY 2012-2014.Projekt ten jest finansowany przez Komisję Europejską z funduszu Unii Europejskiej.

W zjeździe uczestniczyli uczniowie i nauczyciele z 5 szkół reprezentujących Turcję, Litwę, Wielką Brytanię, Niemcy i Polskę. Z naszego liceum im. Wojska Polskiego w Nowym Dworze Mazowieckim w spotkaniu wzięły udział osoby ze szkolnego zespołu Comenius-nauczycielki: p. wicedyrektor Teresa Popielak, p. Beata Walas, p. Marzena Kisiel, p. Agnieszka Kowalska i p. Paulina Ćwiek oraz uczennice: Kaja Paczuska, Katarzyna Rapińczuk, Joanna Prus i Karolina Bocheńska.

W obydwie strony lecieliśmy samolotem z przesiadką w Monachium, a zatem docelową odległość ponad 1600km, pokonaliśmy dosyć szybko i wygodnie.

Na lotnisku w Ankarze serdecznie powitała nas koordynator projektu , p. Sercan Ozturk wraz z grupą oczekujących na nas uczniów i ich rodziców. Były kwiaty, uśmiechy i bardzo przyjazna atmosfera.

Następnego dnia podczas oficjalnego spotkania w szkole wszyscy partnerzy projektu zaprezentowali swój kraj, miasto rodzinne oraz dwuletnie dokonania związane z realizacją zadań projektu OSCAY.

Była również część mniej oficjalna, z popisami wokalnymi, indywidualnymi i zespołowymi oraz ze wspólnym śpiewem i tańcem prawie wszystkich uczestników spotkania do piosenki „Bahar Geldi”-

„ Nadeszła wiosna”

Miłym zaskoczeniem była dla nas żywiołowość tureckich chłopców, którzy potrafili śpiewać i tańczyć bez żadnych zahamowań zarówno na scenie jak i później, w autokarze, podczas wycieczki objazdowej po stolicy.

Ciekawym przeżyciem artystycznym dla nauczycieli były zajęcia plastyczne zatytułowane „Paper Marbling”, które techniką przypominały „malowanie na wodzie” i pozwalały puścić wodze fantazji artystycznej poprzez eksperymentowanie z kształtem, kolorem i kompozycją. Efekty tych eksperymentów, w postaci gotowych autorskich obrazów, zabrałyśmy ze sobą na pamiątkę tego spotkania.

Miałyśmy też możliwość skosztowana lokalnych potraw , takich jak Ayran – czyli słonawy kefir czy bakława inaczej także zwaną baklawą – ciastko z francuskiego ciasta z nadzieniem z różnych orzechów, polane słodkim syropem.

W ramach integracji zespołowej, wybrałyśmy się na kręgle do dużego domu handlowego „Antares” gdzie młodzież rywalizowała o pierwsze miejsce wśród najlepszych kręglarzy, a nauczyciele byli wiernymi kibicami i sympatykami.

Doznałyśmy również wspaniałych przeżyć podczas wycieczki do Kapadocji - krainy o księżycowym krajobrazie z niezwykłymi formami skalnymi, zwanymi „baśniowymi kominami”, a przypominającymi las kamiennych wieżyczek, kolumn i iglic w różnych odcieniach bieli, szarości i brązu, ukształtowanych około 60 milionów lat temu poprzez aktywność otaczających ją trzech wulkanów. W drodze powrotnej, wzięłyśmy udział w warsztatach garncarskich z pokazem lepienia tradycyjnych glinianych garnków.

Podczas przejażdżki objazdowej po Ankarze, miałyśmy możliwość zwiedzenia dawnych budynków parlamentu, Muzeum Anatolijskiej Cywilizacji oraz zabytkowej XIX dzielnicy Hamamonu gdzie zrobiłyśmy sobie przystanek na gozleme –naleśnik na słono, faszerowany szpinakiem oraz fetą.

Prawdziwym przeżyciem były dla nas obchody Święta Wiosny z grą na bębnach i tradycyjnym śpiewem, a następnie skoki przez płonące ognisko, pojedynczo, podwójnie i potrójnie, połączone z zawodami drużynowymi polegającymi na wyścigach w workach, niesieniem jajka na łyżeczce i na koniec, przeciąganiem liny. Wszyscy świetnie się zintegrowaliśmy, pomimo dzielących nas różnic kulturowych, religijnych i obyczajowych. Nie istniała również bariera językowa – w ostateczności dobre chęci i body language dopełniły konwersacji J

Podsumowując, miałyśmy mnóstwo pozytywnych wrażeń, zarówno artystycznych, jak i kulinarnych, wzrokowych i tych związanych z przyjemną, przyjazną atmosferą , stworzoną przez gospodarzy spotkania w Ankarze.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4